
Dlaczego unikamy konfrontacji? Psychologiczne mechanizmy unikania konfliktów i ich skutki

Neurotechnologie a zarządzanie konfliktami – czy będziemy przewidywać spory jeszcze przed ich wybuchem?

1. Wprowadzenie – skąd pomysł na wykorzystywanie gier w zarządzaniu konfliktami?
Współczesne szkolenia pracowników coraz chętniej sięgają po innowacyjne narzędzia edukacyjne, w tym gamifikację – czyli przenoszenie mechanizmów z gier (punktacja, rywalizacja, scenariusze fabularne) do realnych procesów organizacyjnych (Kołodziej, 2021). Pozytywne doświadczenia z obszaru motywacji, integracji zespołów i rozwoju kompetencji miękkich skłaniają firmy, by spróbować podobnego podejścia w dziedzinie rozwiązywania konfliktów.
Dlaczego właśnie gry? Sytuacje konfliktowe często zawierają element rywalizacji, negocjacji zasobów i konieczność współpracy przy jednoczesnej odmienności celów. Wszystkie te cechy świetnie odwzorowują gry planszowe, strategiczne, kooperacyjne czy symulacje komputerowe (Lewicki, Barry & Saunders, 2015). Gamifikacja w obszarze konfliktów może pomóc pracownikom rozumieć dynamikę sporu, trenować komunikację i strategie „win-win” w bezpiecznym, wirtualnym środowisku. Niniejszy artykuł analizuje, jak mechanizmy gier uczą lepszej współpracy i co z tego wynika dla kultury organizacyjnej.
2. Czym jest gamifikacja i jak działa w kontekście konfliktów?
2.1. Definicja gamifikacji
Gamifikacja to zastosowanie elementów z gier (np. punktacji, nagród, poziomów, fabuły) w aktywnościach niezwiązanych z graniem w klasyczny sposób (Zywert, 2019). W firmach polega to m.in. na tworzeniu fabularnych ćwiczeń, mini-gier lub symulacji, które angażują uczestników w zdobywanie doświadczeń i rywalizację albo kooperację, zbliżoną do tego, co dzieje się w prawdziwych konfliktach.
2.2. Jak gry mogą symulować konflikty?
W sporach liczy się interakcja pomiędzy stronami, negocjacje zasobów, starcie interesów i emocji (Kuc, 2019). Gry planszowe (np. strategiczne) czy scenariuszowe role-playe komputerowe potrafią odwzorować mechanizm:
-
Każdy gracz ma własne cele,
-
Czasami występuje wspólne dobro do podziału,
-
Występują limitowane zasoby (pieniądze, czas, uwaga szefa),
-
Komunikacja między graczami bywa kluczowa, by osiągnąć najlepszy wynik (Lewandowski, 2021).
W ten sposób uczestnicy, walcząc o zasoby w grze, uczą się strategii komunikacji, negocjacji i rozwiązywania sporów.
3. Psychologiczne korzyści z wykorzystywania gier w nauce radzenia sobie z konfliktami
3.1. Uczenie przez doświadczanie i bezpieczne testowanie zachowań
W trakcie gry uczestnicy doświadczają żywego konfliktu (np. rywalizują o surowce w planszówce) i mogą na bieżąco testować różne style: rywalizację, kompromis, współpracę (Coleman & Ferguson, 2014). Jeśli popełnią błąd i wywołają „awanturę”, konsekwencje są tylko wirtualne, co daje przestrzeń do refleksji i uczenia się.
3.2. Zaangażowanie emocjonalne i motywacja
Mechanizmy gry (punkty, cele, wyzwania) naturalnie wzbudzają emocje i chęć wygranej, co symuluje presję podobną do realnego konfliktu w pracy. Jednocześnie zabawa obniża lęk i opór przed uczestnictwem w szkoleniu, bardziej angażując w naukę (Goleman, 2004).
3.3. Budowanie zaufania w zespole i integracja
Niektóre gry są kooperacyjne – zespół musi wspólnie pokonać „przeciwnika” (np. scenariusz, w którym firma ma ograniczone zasoby). Ludzie uczą się, że konflikt można rozwiązać wspólnie, a nie zawsze przez walkę (De Dreu & Gelfand, 2008). Jest to cenne w firmach, gdzie brakuje kultury dialogu.
4. Rodzaje gier i symulacji przydatnych w szkoleniach konfliktowych
4.1. Gry planszowe i karciane o podziale zasobów
Przykładem mogą być gry typu „Settlers of Catan” czy własne, dedykowane warianty tworzone przez trenerów, w których gracze rywalizują o surowce. Konflikt rodzi się przy negocjacjach wymiany. Uczestnicy muszą też zrozumieć, że nadmierna agresja prowadzi do izolacji i strat (Zywert, 2019).
4.2. Gry strategiczne kooperacyjne
Zespołowe gry, w których gracze muszą wspólnie wygrać z systemem (np. różne scenariusze „escape room” w wersji planszowej lub komputerowej). Mogą wystąpić rozbieżne wizje strategii i konflikt zadań, który ćwiczy rozwiązywanie sporów metodą konsensusu (Kołodziej, 2021).
4.3. Symulacje negocjacyjne online
Narzędzia typu role-play w formie cyfrowej lub scenariusze typu e-learning. Wirtualni „NPC” (postaci sterowane komputerowo) przedstawiają różne stanowiska, a użytkownik musi negocjować, podejmując decyzje w określonym limicie czasu. System ocenia, jak styl negocjacji i argumentacji wpływa na wynik (Lewandowski, 2021).
5. Jak wdrożyć gamifikację w celu poprawy zarządzania konfliktami?
5.1. Diagnoza potrzeb i selekcja odpowiednich gier
Dział HR powinien najpierw ustalić, jakiego rodzaju konflikty dominują w organizacji (zadaniowe, relacyjne, wynikające z różnic pokoleniowych?) i dobrać grę/symulację, która odzwierciedla te realia. Inne narzędzie będzie pasować do działu sprzedaży, a inne do zespołu R&D (Kuc, 2019).
5.2. Warsztat z moderatorem i omówienie doświadczeń
Sama rozgrywka to dopiero początek. Ważnym etapem jest omówienie (debriefing), w którym uczestnicy analizują, co się stało w grze – jakie strategie konfliktu zastosowali, co zadziałało, a co nie. Moderator łączy te spostrzeżenia z realiami codziennej pracy (Coleman & Ferguson, 2014).
5.3. Dopasowanie poziomu trudności i czasu
Niektóre gry mogą być zbyt rozbudowane dla krótkich warsztatów, inne zaś zbyt proste i niewystarczająco stymulujące. Trzeba znaleźć balans – gra powinna w ciągu kilku godzin umożliwić powstanie naturalnych konfliktów i ich rozwiązanie (Zywert, 2019).
6. Korzyści dla firm z gamifikacji rozwiązywania konfliktów
6.1. Lepsze przyswojenie wiedzy niż przy klasycznym wykładzie
Ludzie uczą się najskuteczniej poprzez doświadczenie i zaangażowanie emocjonalne (Goleman, 2004). Gry potrafią dostarczać intensywnych wrażeń, co utrwala naukę strategii komunikacyjnych, negocjacyjnych i asertywnych.
6.2. Integracja i wyjście z rutyny
Gry wyrywają pracowników z rutynowych schematów, pozwalają w nowym kontekście sprawdzić swoją zdolność do zarządzania stresem i konfliktem. Wspólna zabawa często integruje zespół, budując kapitał zaufania (De Dreu & Gelfand, 2008).
6.3. Wypracowanie kultury otwartości
Kiedy firma regularnie korzysta z gier do ćwiczenia konfliktów i negocjacji, ludzie oswajają się z ideą, że spór jest naturalny i może być konstruktywny. To wspiera kulturę dialogu i zmniejsza lęk przed wyrażaniem opinii (Branine, 2011).
7. Przykłady gier wspierających zarządzanie konfliktami
7.1. Gra „Wioska Zasobów” (Resource Village)
Opis: Planszowa symulacja, w której gracze zarządzają wioską, konkurując o surowce (żywność, drewno, minerały), czasem muszą negocjować sojusze lub zawierać kompromisy. Podczas gry pojawiają się konflikty o terytoria i dostęp do surowców (Zywert, 2019).
Cel: Uświadomienie uczestnikom, jak ważna jest komunikacja i umiejętność szukania kompromisu w sytuacji rywalizacji. Po rozgrywce moderator omawia proces negocjacji i strategie konfliktowe.
7.2. „Island of Cooperation” – gra kooperacyjna
Koncept: Zespół ma uratować fikcyjną wyspę przed katastrofą środowiskową, każdy gracz odpowiada za inny obszar (energię, wodę, transport). Pojawiają się napięcia, bo zasoby są ograniczone.
Wynik: Konflikty zadaniowe motywują do ustalania priorytetów. Moderator analizuje, które strategie prowadziły do eskalacji, a które do współpracy (Kołodziej, 2021).
7.3. Symulacja online „E-negotiator”
Koncepcja: Platforma komputerowa, gdzie użytkownicy wcielają się w role stron konfliktu i negocjują umowę handlową. AI ocenia styl komunikacji i sygnalizuje poziom eskalacji. Gracze obserwują, jak zmiana języka wpływa na postęp negocjacji (Nowak, 2020).
8. Możliwe wyzwania i ograniczenia gamifikacji konfliktu
8.1. Pułapka zbytniego spłycenia
Gry muszą odzwierciedlać realne aspekty konfliktu (emocje, ryzyko wizerunkowe), inaczej uczestnicy potraktują je wyłącznie jako zabawę i nie przełożą wniosków na praktykę (Lewandowski, 2021).
8.2. Opór osób sceptycznych wobec „dziecinnych” metod
Część menedżerów lub pracowników może uważać, że gry są „niepoważne”. Dział HR i trenerzy powinni wyjaśnić, że to narzędzie edukacyjne oparte na psychologii, które może pomóc lepiej zrozumieć dynamikę konfliktów (Branine, 2011).
8.3. Koszty czasu i zasoby trenera
Przygotowanie dobrej gry symulacyjnej, włącznie ze scenariuszami, moderacją i omówieniem, wymaga zasobów (Kuc, 2019). Należy policzyć, czy korzyści (lepsze umiejętności zespołu) przewyższą koszty szkoleniowe.
9. Rola liderów i HR we wprowadzaniu gier konfliktowych
9.1. Dostosowanie scenariuszy do potrzeb organizacji
Dział HR powinien we współpracy z trenerami opracować scenariusze gier adekwatne do typowych konfliktów w firmie – np. o budżety, zasoby projektowe, terminy, relacje między działami (Zywert, 2019). Wtedy szkolenie będzie bardziej przekładalne na codzienną pracę.
9.2. Udział menedżerów w rozgrywkach
Kiedy liderzy z wyższych szczebli również biorą udział w grach, pokazują zaangażowanie w rozwój kultury dialogu. Wspólna zabawa z zespołem może przełamywać hierarchiczne bariery i poprawiać relacje (De Dreu & Gelfand, 2008).
9.3. Follow-up i wdrożenie w praktyce
Po zakończonych rozgrywkach ważne jest, by HR prowadził kontynuację – np. sprawdzanie, czy techniki negocjacyjne i rozwiązywania konfliktów stosowane w grze zaczynają się pojawiać w realnych warunkach (Kuc, 2019). Można organizować kolejne krótkie spotkania przypominające.
10. Podsumowanie – czy gry faktycznie pomagają w lepszej współpracy?
Gamifikacja w obszarze konfliktów to nietypowe, ale coraz popularniejsze narzędzie edukacyjne. Dzięki mechanizmom z gier:
-
Uczestnicy mogą doświadczyć sporów w bezpiecznym środowisku,
-
Poznają różne style rozwiązywania konfliktu i konsekwencje decyzji (rywalizacja vs. współpraca),
-
Uczą się komunikacji i negocjacji przez praktykę, co jest skuteczniejsze od suchego wykładu (Kołodziej, 2021).
Wyniki badań i obserwacji pokazują, że zespoły biorące udział w takich warsztatach gamifikacyjnych częściej potrafią przechodzić od konfliktu personalnego do merytorycznego, szukając konstruktywnych rozwiązań. Oczywiście, kluczowe jest umiejętne moderowanie rozgrywki, a także omówienie wyników i przełożenie ich na realia firmy (Lewandowski, 2021).
W dobrze zaprojektowanych grach uczestnicy lepiej rozumieją, że konflikt jest naturalny, a radzenie sobie z nim nie musi oznaczać agresji czy unikania. Kultura organizacyjna staje się bardziej otwarta na dialog, a pracownicy zyskują motywację do świadomej współpracy. Dlatego też można z dużym optymizmem patrzeć na ten kierunek rozwoju szkoleń – łączący naukę z angażującą zabawą i realnym treningiem umiejętności społecznych (Zywert, 2019).
Bibliografia
-
Kuc, B. (2019). Menedżer w roli mediatora – praktyka zarządzania konfliktami w polskich przedsiębiorstwach. Warszawa: Wydawnictwo Biznes i Psychologia.
-
Zywert, A. (2019). Gry symulacyjne w szkoleniach z zarządzania konfliktem – studia przypadków. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, (5), 28–46.
-
Kołodziej, E. (2021). Gamifikacja w integracji zespołów i rozwiązywaniu sporów. Kraków: Polskie Wydawnictwo Psychologiczne.
-
Lewandowski, P. (2021). Nowoczesne metody szkoleniowe HR – rola gier w kształtowaniu kompetencji miękkich. Zarządzanie w Praktyce, (3), 33–50.
-
Goleman, D. (2004). Emotional Intelligence in the Workplace. New York: Bantam Books.
-
Coleman, P. T., & Ferguson, R. (2014). Making Conflict Work: Harnessing the Power of Disagreement. New York: Houghton Mifflin Harcourt.
-
Branine, M. (2011). Gaming and conflict resolution: A cross-cultural approach to cooperation. International Journal of Cross Cultural Management, 11(2), 179–196.
-
De Dreu, C. K. W., & Gelfand, M. J. (2008). The Psychology of Conflict and Conflict Management in Organizations. New York: Lawrence Erlbaum Associates.
-
Thomas, K. W., & Kilmann, R. H. (1974). Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument. Organizational Behavior Reader, 9(2), 130–145.
